Digitaaliset kuluttajapalvelut

Digitaalisissa kuluttajapalveluissa vahva kasvu jatkui kansainvälisessä rekrytointiliiketoiminnassa. Suomessa digitaaliset kuluttajapalvelut onnistuivat säilyttämään tulostasonsa. Segmentissä keskityttiin kuluneena vuonna toiminnan tehostamiseen ja kannattavaan tuloskasvuun.

Vuonna 2015 Digitaaliset kuluttajapalvelut -segmentin liikevaihto kasvoi 10,5 prosenttia ja oli 61,7 (55,8) miljoonaa euroa. Rekrytointiliiketoiminnan liikevaihto kasvoi 20,5 prosenttia ja sen osuus segmentin liikevaihdosta oli 73,6 prosenttia (67,5 prosenttia) vuonna 2015. Digitaaliset kuluttajapalvelut -segmentissä liikevaihdon kasvu oli erinomaisen kannattavaa liikevoiton ilman kertaeriä kasvaessa 47 prosenttia vuoden takaisesta. Keskeisin tekijä tuloksen paranemisessa oli kansainvälisen rekrytointiliiketoiminnan vahva kehitys. Ulkomaan liikevaihto kasvoi 18 prosenttia 39,9 miljoonaan euroon. Suomessa liikevaihto säilyi edellisvuoden tasolla noin 22 miljoonassa eurossa.

Rekrytointiliiketoiminta muodostaa pääosan Alma Median kansainvälisestä toiminnasta, ja suurin osa Alma Median rekrytointiliiketoimintaan keskittyvistä yhtiöistä on markkina-alueensa johtajia online-rekrytoinnissa. Itäisen Keski-Euroopan kansantalouksien kasvu ja alueen vireät työmarkkinat tukivat Alma Median digitaalisen rekrytointiliiketoiminnan kehitystä vuonna 2015. Alma Median kansainvälisissä toiminnoissa investoitiin tulevaan kasvattamalla henkilöstöä, erityisesti myyntihenkilöstön määrää, sekä lisäinvestoinneilla markkinointiin. Alma Median Puolassa ja Unkarissa sijaitsevien paikallisten tytäryhtiöiden tunnettuutta kasvatettiin imagokampanjoilla. Tšekin ja Slovakian markkinoinnilla puolestaan pyrittiin lisäämään työnhakijoiden aktiivisuutta. Alma Median toimintamaista Tšekissä ja Slovakiassa talouskasvu on ollut viime vuosina EU-alueen nopeinta ja alueella on havaittavissa, että vahva talouskasvu ja vilkkaat työmarkkinat passivoivat potentiaalisia työnhakijoita sekä laskevat työhakemusten määrää.

Vuonna 2015 parannettiin liiketoimintasegmentin eri digitaalisten palvelujen käytettävyyttä, muutettiin useat markkinapaikkojen sivustot responsiiviseksi eli skalaautumaan eri laitteille ja näytöille sekä julkaistiin mobiili- ja tablettikäyttöön soveltuvia sivustoja. Toteutettujen palvelu-uudistusten vastaanotto sekä mainostajien että käyttäjien keskuudessa oli hyvä.

Mediasta kasvaa palvelu

Digitaaliset kuluttajapalvelut -segmentissä on jo pitkään tarjottu median lisäksi myös työkaluja ja palveluja asiakkaan oman liiketoiminnan johtamiseen. Kiinteistönvälittäjille on tarjottu välitysjärjestelmää ja erilaisia informaatiopalveluja, ja rekrytointiliiketoiminnassa on panostettu muun muassa HR-konsultointiin sekä rekrytointijärjestelmiin. Yritysostojen myötä tarjonta on nykyään laajentunut toiminnanohjausjärjestelmiin myös autokaupalle. Tarjontaa on tarkoitus laajentaa jatkossa entisestään.

Vuonna 2015 Alma Median tytäryhtiö Alma Mediapartners muun muassa vahvisti autokaupan ohjelmistotarjontaansa ostamalla nettipohjaisten järjestelmien toimittaja Autosoftan ja nousi samalla Suomen suurimpien autoalan järjestelmätoimittajien joukkoon ja suurimmaksi verkkopohjaisten järjestelmien toimittajaksi. Alma Mediapartners osti vuoden 2016 alussa myös vähemmistöosuuden autohuollon kilpailutuspalveluita tarjoavasta ohjelmistoyritys AutoJerrystä.

Myös asumiseen liittyvää liiketoimintaa laajennettiin asunnonvaihtamisen palveluista asumiseen ja asuntotietoon liittyviin palveluihin. Vuoden 2016 alussa AlmaMediapartners hankki enemmistöosuuden Raksa ja KotiKauppa Oy:sta. Yhtiö toteuttaa toiminnanohjausjärjestelmiä sekä uudis- että korjausrakentamisen tarpeisiin. Raksa ja Kotikaupan NettiKoti-palvelu liitetään osaksi Etuovi-palvelua. Asumiseen liittyvässä Etuovi.com-verkkopalvelussa toteutettiin kaiken kaikkiaan useita uudistuksia vuoden 2015 aikana.

Markkinapaikat-liiketoimintayksikkö lanseerasi vuonna 2015 täysin uutena palveluna Gofinland.fi-sivuston, joka kokoaa saman verkko-osoitteen alle mökkilomailijoiden etsimät elämykset ja palvelut. Sivusto auttaa lomailijaa vuokramökin sekä erilaisten loma-aktiviteettien löytämisessä. Gofinland-palvelun tulevaisuuden tavoitteena on houkutella Suomeen myös ulkomaisia matkaajia.

Aiemmin Digitaaliset kuluttajapalvelut -segmentissä raportoitu Alma Diverso -yksikkö lakkautettiin vuonna 2015 ja sen toiminnot siirrettiin osaksi muita Alma Median toimintasegmenttejä.