Talousmedia ja yrityspalvelut

Vuosi 2015 oli Talousmedia ja yrityspalvelut -segmentille vahvaa digikasvun ja merkittävien yritysjärjestelyjen aikaa.

Talousmedia ja yrityspalvelut -segmentin liikevaihto kasvoi 10,3 prosenttia 58,5 (53,0) miljoonaan euroon. Verkkoliiketoiminnan osuus segmentin liikevaihdosta oli 41,7 prosenttia (43,0 prosenttia). Marraskuussa hankitun Talentum-konsernin vaikutus liikevaihdon kasvuun oli 5,8 miljoonaa euroa ja tammikuussa hankitun JM Tiedon vaikutus liikevaihdon kasvuun oli 3,4 miljoonaa euroa. Syyskuussa myydyn Alma360:n vaikutus liikevaihdon laskuun oli -3,6 miljoonaa euroa. 

Talousmedia ja yrityspalvelut -segmentin sisältöliikevaihto kasvoi 24,8 prosenttia ja oli 20,3 (16,2) miljoonaa euroa. Kauppalehden sisältöliikevaihto oli edellisen vuoden tasolla. Ensi kertaa Kauppalehden digitaalisten tuotteiden tilaajamäärä oli printtiä suurempi (53 prosenttia tilaajista). Vuoden 2015 aikana mainosmyynti oli 17,2 (15,6) miljoonaa euroa. Mainosmyynti verkossa kasvoi 16,3 prosenttia vertailukaudesta.

Uusia ja parempia palveluja digitaalisesti

Kuluneen vuoden aikana Talousmedia ja yrityspalvelut -segmentissä otettiin useita kehitysaskelia, jotta sekä yleisöä että mainostajia voitaisiin palvella entistä paremmin.

Kauppalehden uudistettu verkkosivusto lanseerattiin tammikuussa 2015. Sivuston rakentamista lähestyttiin mobiilikäyttäjän näkökulmasta, ja se toteutettiin kokonaan uudelleen vastaamaan yleisön ja mainostajien muuttuvia käyttötapoja sekä tarpeita. Sisältö suunniteltiin palvelemaan parhaalla mahdollisella tavalla suomalaisen päättäjän tiedon tarvetta päivän aikana - niin nopeina uutispäivityksinä kuin syvällisempänä talouden tapahtumien taustoittajana. Mainostajille uusi sivusto mahdollistaa entistä tarkempaa kohdentamista ja muun muassa uusia ratkaisuja yritysviestinnän haasteisiin. Uudistuneen verkkosivuston myötä Kauppalehti laajensi myös videotuotantoaan ja lanseerasi esimerkiksi Viikon Vieras - ja Koppi -keskusteluohjelmat. Ensin mainittu pureutuu ajankohtaisen vieraan kanssa kriittisesti viikon puheenaiheeseen ja jälkimmäinen käsittelee urheilun ja talouden ilmiöitä. Uudistuksen seurauksena Kauppalehden verkkosivuston sisältö laajeni ja kävijämäärä kasvoi voimakkaasti vuoden 2015 aikana. Sivustolta löytyvät myös päivän Kauppalehden ja Kauppalehti Option artikkelit, minkä lisäksi toimitus seuraa laajemmin uusia teema-alueita kuten digitaloutta.

Yrityksille suunnattujen digitaalisten palvelujen tarjontaa laajennettiin tammikuussa 2015, jolloin Alma Media hankki omistukseensa JM Tiedon kokonaisuudessaan. JM Tiedon erityisosaamista ovat markkinointi- ja myyntikonseptien rakentaminen yritysasiakkaille sekä asiakashankinnan ja -hallinnan palvelut ja teknologiat. JM Tieto organisoitiin osaksi Kauppalehti Tietopalveluja. Vuoden aikana Kauppalehti Tietopalvelut laajensi tuotekehitystään ja toi markkinoille kumppaneidensa kanssa palvelun, joka tarjoaa ajantasaista ja ennakoivaa tietoa suomalaisten yritysten maksukäyttäytymisestä.

Talousmedia ja yrityspalvelut -segmentti keskitti toimintaansa entistä vahvemmin talousmediaan ja yrityksille suunnattuihin digitaalisiin palveluihin. Alma Media myi segmentissä raportoidun Alma360:n Otavamedialle lokakuussa 2015.

Vuoden mediauutinen: Alma ja Talentum yhdistyvät 

- Talentumin liiketoiminnot osaksi Talousmedia ja yrityspalveluita

Vuoden 2015 keskeisin uutinen suomalaisella mediasektorilla oli Alma Median ja Talentumin ilmoitus yhdistymisestä. Yhdistyksen edellytyksenä oli Talentumin osakkeenomistajien hyväksyntä yrityskaupalle. Osakkeenomistajat, jotka edustavat noin 95 prosenttia Talentumin osakkeista, hyväksyivät vaihtotarjouksen syksyn 2015 aikana. Vuoden lopussa yhtiöissä aloitettiin integraatiosuunnittelu ja se eteni vuoden vaihteen jälkeen toteutukseen.

Alma Median ja Talentumin yhdistymissuunnitelman mukaisesti Talentumin liiketoiminnot ja Alma Median Talousmedia ja yrityspalvelut -yksikön liiketoiminnot yhdistetään yhdeksi uudeksi liiketoimintayksiköksi vuoden 2016 aikana. Uuden liiketoimintayksikön nimeksi tuli helmikuussa 2016 Alma Talent ja se on selkeästi yksi Alma Median suurimmista liiketoiminnoista.

Yhdistymisen seurauksena syntyvä uusi Alma Talent ‑liiketoimintayksikkö toimii talous- ja ammattimedian sekä erilaisten tieto- ja yrityspalveluiden markkinoilla Suomessa ja muissa Pohjoismaissa. Liiketoimintayksikön strategiana on:

  • hyödyntää yksikön vahvaa brändisalkkua (Suomessa muun muassa Kauppalehti, Talouselämä, Arvopaperi sekä Tekniikka ja Talous, Ruotsissa Affärsvärlden, Ny Teknik ja Objektvision.se), medialiiketoiminnan kehittämisessä ja toiminnan laajentamisessa etenkin uusiin maksullisiin digitaalisiin palveluihin;
  • tuottaa laatujournalismia korkeatasoisella ja monipuolisella toimituksellisella henkilökunnalla;
  • ylläpitää ja kehittää pitkiä ja vahvoja asiakassuhteita laadukkaimpiin kohderyhmiin eri alojen ammattilaisten ja yrityspäättäjien keskuudessa;
  • ristiinmyydä tehokkaasti tuotteita ja palveluja liiketoimintayksikön olemassa olevia kattavia asiakaskantoja sekä omia markkinointi- ja myyntikanavia hyödyntäen; ja
  • vahvistaa yksikön kilpailukykyä mainonnan markkinalla yhdistämällä liiketoimintayksikön laadukkaat kohderyhmät konsernin digitaaliseen verkostoon ja osaamiseen.

Uusi liiketoimintayksikkö pyrkii kasvattamaan liiketoimintaansa medialiiketoimintaa tukevien ja hyödyntävien palveluiden, kuten digitaalisten tietopalveluiden, avulla sekä orgaanisesti että mahdollisten yritysostojen kautta. Yhdistyminen laajentaa liiketoimintayksikön asiakkailleen tarjoamaa palvelukokonaisuutta ja mahdollistaa uudenlaisten palveluiden paketoinnin asiakkaiden tarpeiden mukaan.